TikToks dominans: hotar plattformen svensk traditionell media?
Det är svårt att bortse från TikToks explosiva närvaro i Sverige just nu. En gång var det bara tonåringar som mimade till låtar eller dansade loss i sitt rum – nu snackar vi politiker, nyhetsredaktioner och till och med ICA-Stig som försöker hänga med i svängarna. Det märks till och med på fikarasten, där folk tipsar om roliga TikTok-klipp istället för att prata om senaste avsnittet av På Spåret. Men vänta lite, hotar verkligen TikTok att putta undan den svenska traditionella median? Eller är det bara en nygammal mediehysteri som blossat upp, precis som när Facebook slog igenom och folk var rädda att dagstidningarna skulle försvinna? Vissa menar att det är början på slutet för långformade reportage, medan andra ser TikTok som ännu ett verktyg i den ständigt föränderliga medielådan.
Scrollar vi bort SVT?
Det är lätt att tro det, särskilt när man ser siffrorna. Enligt Mediebarometern 2023 tillbringar unga mellan 15 och 24 år i snitt över en timme per dag på TikTok. Det är nästan lika mycket som de ägnar åt både tv och tidningar tillsammans – och ibland mer. Samtidigt kämpar kvällstidningar och public service för att behålla tittare och läsare. Många unga säger att de får sina nyheter först via TikTok, och att det kan gå dagar innan de ens besöker en nyhetssajt. Det är som att traditionell media står och stampar i ett par gamla träskor, medan TikTok springer runt i sneakers och filmar från alla vinklar. Och ja, algoritmen gör sitt för att hålla oss kvar – det räcker med ett par swipes för att hamna i en evig loop av klipp om allt från politik till katter som river gardiner.
Men här kommer en twist: traditionell media har inte gett upp. Många redaktioner har börjat posta egna klipp på TikTok. Aftonbladet, SVT Nyheter och Expressen har numera egna kanaler där de försöker översätta nyheter till ett format som är snabbt, kul och ofta med en glimt i ögat. Det är ändå något charmigt i att se en rutinerad nyhetsankare försöka sig på en trendig dans för att förklara inflationen. Flera redaktioner har till och med experimenterat med livesändningar, där de svarar på frågor direkt från tittarna, och vissa journalister har blivit småkändisar bland unga tack vare sina pedagogiska, ibland smått ironiska, inlägg. Plötsligt diskuteras samhällsfrågor i kommentarsfältet bredvid klipp på glassrecept och virala danssteg.
Korta klipp, snabba nyheter – men vad missar vi?
Det är klart, TikTok har förändrat hur vi konsumerar nyheter. Allt ska gå fort. Tio sekunder, max. Vi har blivit vana vid att snabbt få veta det viktigaste – rubriker, punchlines och dramatiska bilder. Men vad händer med de där långa, grävande reportagen? Eller de nyanserade analyserna av världsläget? Visst, man får mycket på TikTok – men ibland är det som att dricka espresso genom ett sugrör. Snabbt, intensivt, men kanske lite för ytligt.
Samtidigt får man inte glömma att TikTok också skapat plats för röster som annars inte hörs. Små lokala profiler får plötsligt tusentals följare över natten. Aktivister, visselblåsare och vardagshjältar kan sprida sina berättelser direkt, utan att behöva passera traditionella mediernas filter. Det finns något befriande i att slippa den vanliga gatekeepern och bara låta algoritmen bestämma vad som blir viralt. Fast algoritmen, ja, den har sina egna hemligheter – ibland känns det som att man försöker förstå hur vädret fungerar på midsommarafton. Svårtolkat och oförutsägbart. Faran är att viktiga nyanser och bakgrundsfakta försvinner bland alla snabba klipp, och det är lätt att hamna i filterbubblor där man bara ser sådant man redan håller med om.
Tradition möter trend – eller tvärtom?
Det vore fel att säga att TikTok bara hotar traditionell media. Faktum är att gränserna suddas ut. Många stora nyhetsredaktioner har anställt så kallade “sociala medie-redaktörer” som kan översätta komplicerade nyheter till korta, slagkraftiga klipp. Det är som att sätta en gammal Volvo-motor i en Tesla – ibland funkar det förvånansvärt bra, ibland skaver det lite. För vissa redaktioner har det inneburit en kreativ nytändning, där de får testa nya berättarformer och experimentera med humor, memes och direkta svar till tittarna.
Svenska medier har också börjat använda TikTok som en källa. Det händer att redaktioner hittar nyhetstips eller vittnesmål i en TikTok-video långt innan någon skickar in ett pressmeddelande. Till exempel kan en video från ett lokalt evenemang eller en oväntad händelse snabbt nå tusentals personer och snappas upp av nyhetsredaktionerna. Det är en slags digital skvallerbytta, där allt från lokalpolitik till nya tv-trender kan börja som en kort video på någon annans mobilskärm. Och samtidigt, osäkerheten kring källkritik och verifiering är större än någonsin – vilket ställer helt nya krav på journalisterna att snabbt sålla bland allt innehåll som flödar förbi.
Hur ser framtiden ut – egentligen?
Ingen vet exakt. Kanske är TikTok bara en fluga, precis som Lunarstorm eller Playahead en gång var. Men sanningen är att formatet passar vår samtid: snabbt, rörligt och alltid ett nytt klipp en tumme bort. Det är samtidigt en utmaning och en möjlighet för svensk media. För varje ny plattform som slår igenom har svensk media tvingats tänka om – från radio till tv, från papperstidning till digitalt och nu till sociala medier i realtid. Vad som var ett hot igår är ofta vardag i morgon.
- Kanske får vi se ännu fler nyhetsankare som dansar till Abba för att förklara marknadshyror – och att den typen av klipp blir virala på riktigt.
- Eller så börjar TikTok-profiler samarbeta med journalister för att skapa nya sätt att berätta om samhället, som interaktiva granskningar där följarna får påverka vilka frågor som ska ställas.
- Vem vet – kanske är nästa stora grävande reportageserie bara en hashtag bort, och att framtidens avslöjanden börjar med en klurig TikTok-kommentar?
Det är svårt att sia om framtiden, men en sak är säker: TikTok har vänt upp och ner på spelplanen. Svenska medier har fått något att bita i – och vi andra? Vi fortsätter scrolla, klicka och skratta åt nästa virala klipp, oavsett om det är nyheter, dans eller en katt som ramlar ner från soffan. Det har blivit en del av vår vardag, och även om formatet kanske förändras så kommer den snabba, direkta kommunikationen troligen att stanna. Frågan är bara vem som lyckas hålla oss kvar längst – TikTok, SVT, eller kanske någon helt ny aktör vi ännu inte hört talas om.